fredag 4 november 2011

Mina favoriter i te-djungeln

Okej, det här med te. Det finns så sjukt mycket olika sorter och så fort man går in på en te-handel så växer osäkerheten och jag blir helt sjukt ambivalent. Men trots en del misslyckade köp så har jag lyckats hitta två riktiga favoriter. Jag hade tänkt tipsa er om dem och förhoppningsvis kanske jag får något tips tillbaka på just din eller dina favoriter.

Spisfläkten är dekorerad med lite te-burkar. De två närmast är mina favorit-teer och den tredje innehåller ett te som jag köpte på flygplatsen i Wien i somras. Blev aldrig någon riktig favorit, men det var helt okej ändå. Köpte det mest för burken då det blev ett litet minne från den musikfyllda äventyret i Graz.

Det är någonting speciellt med burkar över lag. Jag råkar vara riktigt förtjust i de flesta plåtburkar. Till kaffet har jag en riktigt gammal och blå-gul kaffeburk som verkligen förgyller köksbänken. Den ger karaktär och en riktigt mysig känsla. Den hjälper till att skapa historia. Dessutom så fick jag den av min fina mamma innan flytten hit till Norrköping. Och på grund av den så finns det även minnen från när jag kutade upp och ner på vinden och tiggde fina prylar av mor min. Burken fick jag åtminstone med mig. Men nu var det inte burkar som jag hade tänkt skriva om utan om te.

Den första tesorten som jag hade tänkt tipsa om är Söderblandning vilket är en riktig favorit. Så här skriver The Tea Centre of Stockholm.

SÖDERBLANDNING

Vårt populäraste och mest kända te, fylld med smak av tropiska frukter och blommor. Populäriteten sträcker sig långt utanför vårt lands gränser och teét finner ständigt nya entusiaster.
Söderblandning som har framställts sedan 1979, levereras endast av The Tea Centre of Stockholm. Många kopior med liknande namn säljs av andra, men orginalet finner Du endast här. Njut av en härlig kopp Söderblandning. Lika god varm som kall, med eller utan mjölk.

Jag rekomenderar verkligen att ni testar denna teblandning om ni inte testat den. Det finns en kopia att hitta på Kahls men ska ni ha orginalet vilket jag verkligen rekomenderar så kan man köpa den från The Centre of Stockholms webbshop. Då kan man dessutom köpa den fina burken vars fasad är en bild av själva affären. Ni kan se burken på den första bilden där uppe.

En annan tesort som är riktigt god är kustfägring.
Kustfägring är ett grönt te som går att hitta i de flesta te-butiker. Jag köpte den senast på Kahls för 35 kr/hg. Kustfägring innehåller Havtorn, jordgubbar och yoghurt och har en helt underbar smak. Den smakar faktiskt mycket för att vara grönt te och det är en utav få gröna teer som jag faktiskt gillat när jag smakat den. Just nu är detta det te som jag dricker främst, det lenar så skönt plus att det doftar underbart. Så har ni inte testat det eller om ni vanligtvis inte brukar gilla grönt te så tycker jag faktiskt att ni ska ge det en chans. Det är riktigt gott.

Det här är då mina absoluta favoriter, vilka är era favoriter? Och när vi ändå snackar te kan ni få se det senaste inköpet till min kopp-samling. Den är även fylld till bredden med kustfägring och urdrucken lite tidigare denna kväll. Ta hand om er nu och mys ner er i hösten med en stor kopp te och bejaka livet.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar