lördag 19 november 2011

Mammas' Jambalaja

För några dagar sedan så trillade ett recept ner i min mailbox från min mamma. Nämligen hennes egna recept på Jambalaja som är extremt gott. Så då tänkte jag vara lite snäll och dela med mig utav det här på bloggen med tanke på att hon själv inte har någonstans att publicera sina recept. Jag har länge försökt få henne att ha en matlagningsblogg bara för att hon är en alldeles underbar kock och nu när jag bor många mil ifrån henne så blir det extra tydligt över hur mycket jag saknar hennes kulinariska experiment. Tyvärr så finns det inget foto på rätten än så länge då jag inte lagat den själv ännu, men det lär komma upp för det är verkligen en riktig tio-poängare

Ingredienser

  • 1 grillad kyckling
  • 4 gula lökar
  • 200 gr. champinjoner
  • olja
  • 4 dl. långkornigt ris
  • 8 dl. vatten
  • 1 buljongtärning
  • 4-5 vitlöksklyftor
  • 2 lagerblad
  • 1 tsk cayennepeppar, el. mindre
  • 200 gr.kabanossen el. annan stark korv
  • (4 bladselleristjälkar)
  • 1 röd paprika
  • 2 gröna paprikor
  • 1/2 tsk. svartpeppar
  • salt
Gör så här
Fräs hackad lök och champinjoner i olja, lägg i riset en stund på slutet.
Häll över vatten, buljongtärningen, pressad vitlök, lagerblad och cayennepeppar, låt koka under lock ca. 20 min.
Fräs korvskivorna när fettet börjar droppa ur, blanda i paprikastrimlor och ev. selleri, låt steka med lätt en stund.
Blanda i kycklingbitarna och korvröran. Krydda med svartpeppar och ev. salt.

Bon Apetit!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar