onsdag 4 januari 2012

Kassler på risbädd med chilisås

Jag lovade ju för ett par dagar sedan att jag skulle lägga upp ett recept på denna rätt, kassler på risbädd med chilisås. Det är en väldigt enkel men otroligt god rätt att göra som dessutom passar alldeles ypperligt för att värma om det blir lite rester över. Tyvärr tog jag inga foton då jag lagade den men jag kommer uppdatera detta inlägg med lite foton nästa gång som jag gör den. Så håll till godo.

4-6 portioner
Tar ca: 1 timme att tillaga.

Ingredienser

  • 250-300 gram kassler
  • 2 tomater
  • 4 1/2 dl ris
  • 1 dl grädde
  • 1 dl mjölk
  • 2/3 dl chilisås
  • 2 dl ost

Så här gör du

  1. Sätt på ugnen på 225 grader
  2. Mät upp 9 dl vatten och häll i det i en kastrull, tillsätt en nypa salt
  3. Häll i riset och låt det koka upp under låg värme
  4. Låt riset sedan koka i minst 20 minuter eller tills vattnet kokat bort
  5. Skiva upp kasslern i tunna skivor
  6. Bred ut riset i en gratängform och fördela kasslerskivorna ovanpå så att de täcker hela formen
  7. Blanda grädden, mjölken och chilisåsen i en behållare och häll ut den över hela gratängen så att det kan rinna ner i riset.
  8. Skiva två tomater och fördela dem över hela formen
  9. Gratinera med osten och sedan är det bara att ställa in formen mitt i ugnen och låta den gräddas tills den är gyllenbrun.

Bon apetit!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar