onsdag 4 januari 2012

Mexikans majssoppa



Det här är en soppa som jag fullkomligt älskade och jag är inte direkt en "sopp-älskare". Jag har dock alltid gillat majssoppa och denna är verkligen en konkurrent mot de andra jag smakat. Den påminner lite i smaken som grillad majs med smör som blandas med en lätt tacosmak. Underbart. Både jag och killen tog påfyllning vilket är ett bra betyg för att vara oss och när det kommer till soppa. Receptet finns i Leila Lindholms första bok som heter Leilas middagstips.


2 portioner
Tar ca. 30 min. att göra

Ingredienser

  • 1 burk (340g) majs
  • 2 msk olivolja
  • En nypa flingsalt
  • Svartpeppar från kvarn
  • 5 dl vatten
  • 1 hönsbuljongtärning
  • 1 dl lättcréme fraiche
  • 2 tsk tacokrydda

Så här gör du

  1. Häll av spadet från majsen och låt den torka på hushållspapper.
  2. Blanda spadet med olja och salt och peppar
  3. Stek majsen i en het och torr stekpanna tills majsen poppar och får mörkbrun färg.
  4. Koka upp och mixa till en slät soppa med stavmixer.
Bon Apetit!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar