torsdag 20 oktober 2011

Pastagratäng á la Kajsa

Idag så lagade jag pastagratäng till lunch, den blev riktigt god och den var relativt enkel att göra.






Pastagratäng  á la Kajsa
4-6 personer 
tid: ca 35 min.¨

Ingredienser
  • 500 gram pasta
  • 1 gul lök
  • 2 msk olja
  • 500 gram nötfärs
  • 500 gram krossade tomater
  • 2 msk tomatpuré
  • 1 tsk basilika
  • 1 tsk oregano
  • 1 tsk salt
  • grovmalen svart peppar
  • 2 dl riven ost
  • 2 st tomater
  • 2 st vitlöksklyftor
Så här gör du
  1. Koka upp vatten och koka sedan pastan
  2. sätt på ugnen på 250 grader
  3. hacka löken och vitlöken
  4. fräs löken tillsammans med vitlöken
  5. Bryn köttfärsen
  6. Tillsätt de krossade tomaterna och kryddorna. Jag använde mig utav färsk basilika och oregano. Men det är bara att krydda efter ditt eget tycke.
  7. lägg pastan i en smord ungsform och fördela köttfärsröran ovanpå.
  8. Strö sedan över osten, jag hade lite mer än två dl. Men så att det täcker ugnsformen.
  9. Hacka tomaterna och lägg skivor över gratängen.
  10. Ställ in formen mitt i ugnen och låt den gräddas i 10 minuter.
Nu är det bara till att äta och njuta av en god pastagratäng.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar